Dag 6 Victoria: Whale Whatching Tour - Reisverslag uit Victoria, Canada van Latoya&Andre - WaarBenJij.nu Dag 6 Victoria: Whale Whatching Tour - Reisverslag uit Victoria, Canada van Latoya&Andre - WaarBenJij.nu

Dag 6 Victoria: Whale Whatching Tour

Blijf op de hoogte en volg Latoya&Andre

06 September 2015 | Canada, Victoria

In de ochtend hadden we nog ruimschoots de tijd om nog even naar het parlementsgebouw van Victoria te wandelen. Daar gingen we om 10 uur met de gratis rondleiding mee. Best mooi en interessant allemaal. Canada is dus net als Nederland een democratie, met aan het hoofd de Britse Queen Elizabeth II. We konden mooi zien waar het parlement altijd zetelt en kregen ook een beetje over de geschiedeis te horen en over hoe het allemaal in z'n werk gaat met debatten en wetsvoorstellen. En dan te bedenken dat ik in Den Haag nog nooit ben gaan kijken in het parlementsgebouw. Toch maar eens doen ... :P

Daarna nog een aardige wandeling om de haven heen gemaakt en om 14:00 uur was het dan zover: de Whale Watching Tour. We gingen met 11 man, plus onze chauffeur en gids Mick, in een zodiac. We moesten voor de tocht een veiligheidspak aan met mouwen en pijpen, dat ervoor zorgt dat je blijft drijven mocht je in het water terecht komen. Bovendien zijn die pakken lekker warm.
Vlak voor we de boot in gingen, zagen we bij de aanlegsteiger een familie rivierotters. Mick vertelde heel verbaasd dat dat heel erg zeldzaam is dat die beestjes zich overdag laten zien, dus geluk voor ons! Er zat zelfs een jong bij.
De eerste tien minuten dat we de haven uit voeren, waren lekker kalm, maar op het moment dat de open oceaan in zicht kwam, ging die zodiac hard!!!!! En steeds met enorme klappen van de golven, je kwam gewoon omhoog van het bankje. echt heerlijk! En we gingen echt een heel stuk de zee op. Mick wilde daar gaan waar geen andere bootjes op dat moment waren, op zoek naar bultrugwalvissen en orka's. Eerst kwamen we een stel flinke rotspartijen tegen die vol zaten met zeehonden en zeeleeuwen. Ook zagen we heel even een dolfijn. Het duurde echt een hele tijd voordat we van een andere boot bericht binnen kregen dat er een bultrug gespot was. Ze blijven steeds zo ongeveer 10 minuten onder water, komen dan een paar keer boven om lucht te halen (dan zie je ze spuiten boven het water) en dan duiken ze weer onder, waarbij je dus doorgaans de staart omhoog ziet gaan. En dat hebben we bij deze bultrug dus maar liefst 3 keer mogen meemaken. De tweede keer kwam hij rechts van onze boot (aan de kant waar ik zat) heeeel vlakbij boven, echt zo fantastisch om te zien! Dat is het mooie van zo'n zodiac, je bevindt je vlak boven het water, dus kun je heel dicht bij zo'n walvis in de buurt komen. Helaas had hij geen zin om te springen en hebben we ook geen orka's gespot (niemand had ze vandaag gezien, geen enkele boot), maar het was echt te gek en we hebben nog een excursie voor orka's spotten in de planning staan binnenkort, dus dan hopen we meer geluk te hebben.

In de avond heb ik lekker zelf wat te eten gemaakt in ons keukentje en zijn we nog een keer terug naar het parlementsgebouw gelopen, omdat dat zo mooi verlicht is 's avonds :)

• 08 September 2015 - 17:44

Ron:

Hoi Toy en Dre,

Dag 7 is nog niet doorgekomen na de mooie dag 6.

Alles goed daar?

Gr. Ron