Dag 9: Stamps Falls & Telegraph Cove - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Latoya&Andre - WaarBenJij.nu Dag 9: Stamps Falls & Telegraph Cove - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Latoya&Andre - WaarBenJij.nu

Dag 9: Stamps Falls & Telegraph Cove

Blijf op de hoogte en volg Latoya&Andre

09 September 2015 | Canada, Telegraph Cove

We wilden vandaag op tijd vertrekken, want we hadden een lange rit van 6 uur voor de boeg. Onderweg natuurlijk wel een aantal keren gestopt, bijvoorbeeld bij Stamps Fall. Dat is een plek waar de rivier woest is en de zalm omhoog probeert te komen, maar dat is heel erg zwaar en daarom hebben ze de zalm daar een handje geholpen door een soort van ‘trap’ voor ze te maken met kunstmatige stromingen (anders trappen die beesten er niet eens in), zodat ze op een wat gemakkelijkere manier de rivier omhoog kunnen. Uiteraard zijn er genoeg zalmen die toch de moeilijke weg eerst proberen en dat zorgt voor een waar spektakel, want op deze plek zie je ze dus echt de raarste bokkensprongen maken om tegen de stroming in te komen, fantastisch om te zien. In de kalme stukken van de rivier zie je ze dan met honderden, misschien wel duizenden tegelijk moed verzamelen vóór de klim, of uitrusten na de klim.

Verder zijn we onderweg geen al te noemenswaardige plekken tegengekomen en zijn we eigenlijk alleen gestopt om even te lunchen en wat boodschapjes te doen. Wel was het landschap echt adembenemend en hebben we onderweg ook een ‘elk’ gezien, dat is in het Nederlands een wapiti. Het hangt een beetje tussen een groot edelhert en een eland in. Er werd al kilometers lang met borden gewaarschuwd voor deze dieren en we zagen er dus eentje vlak langs de weg die snel terug omhoog klauterde toen wij vaart minderden. Je kunt niet echt gaan stoppen op zo’n autosnelweg, dus helaas hebben we hem niet vast kunnen leggen, maar wel heel gaaf om even te zien.

In de avond kwamen we aan bij onze volgende bestemming, Telegraph Cove, waar we zeg maar in een verscholen inham aan zee verblijven. We waren in de veronderstelling dat we hier een huisje hadden, want we werden in de beschrijving gewaarschuwd dat we vooraf voldoende boodschappen moesten doen, omdat er hier niets dichtbij zit, maar het blijkt gewoon een kamer in een lodge te zijn, eigenlijk dus toch een soort hotel. In alle hotels waar we tot nu toe zaten, hadden we altijd een keukentje en uitgerekend in dit hotel, nu we voor 2 dagen eten om te bereiden hebben meegenomen, hebben we dat niet. Gelukkig mogen we wel gebruikmaken van een magnetron ;) Verder is de omgeving hier schitterend. Morgen gaan we 3,5 uur lang op een boot naar orka’s kijken, dus duimen dat we ze nu wel gaan zien!

Je kent trouwens wel die animatie- en tekenfilms waarin al die insecten op de snelweg tegen de ruit spletten? Nou, dat is dus echt zo, onze voorruit zat op een gegeven moment helemaal onder. Ze knallen er wel weer meteen af, maar laten genoeg van zichzelf achter op de ruit…

• 10 September 2015 - 21:19

Ron:

Mooi met die zalmen. Mijn schoonmoeder woont in de Wapitistraat

• 11 September 2015 - 14:52

Yvonne:

Oh zo herkenbaar dit, genieten hè! Ook wij hebben de zqlmen trek en de zalmen vangst gezien; spektakulair, leuk om dit nu weer via jullie te herbeleven. Nog veel pezier!

• 12 September 2015 - 08:32

Latoya&Andre :

Ja heel mooi Yvonne, we genieten met volle teugen! Alleen zo jammer dat het toch nog bijna overal zo druk is terwijl het na het seizoen is, hadden jullie dat ook?