Dag 13 Stewart: Salmon Glacier & Fish Creek - Reisverslag uit Stewart, Canada van Latoya&Andre - WaarBenJij.nu Dag 13 Stewart: Salmon Glacier & Fish Creek - Reisverslag uit Stewart, Canada van Latoya&Andre - WaarBenJij.nu

Dag 13 Stewart: Salmon Glacier & Fish Creek

Blijf op de hoogte en volg Latoya&Andre

13 September 2015 | Canada, Stewart

Om zes uur opgestaan en om half 7 waren we weer bij Fish Creek. Daar een uur lang gebleven, maar nog steeds geen beren. Teruggegaan om te ontbijten en daarna zijn we naar de fantastische gletsjer Salmon Glacier gereden. We moesten weer een heel eind over een onverharde weg vol kuilen, maar ook ditmaal was het het meer dan waard. Niet alleen gingen we hoog de bergen in en was het uitzicht adembenemend, we zagen ook nog eens 2 beren. De eerste keer meende ik bij een weg rechts van ons iets te hebben gezien, dus Dré reed een stukje terug en die inham in. Wat ik gezien had, bleek niets te zijn geweest, maar toen keken we naar links een open plek met grind op en toen liep daar een volwassen beer! Hij stak gewoon heel kalm de plek over. Ik heb hem heel goed op film en Dré heeft met zijn mobiel ook een foto kunnen maken. De tweede beer zagen we op de terugweg de berg omlaag, hij stak vlak voor onze auto over.

Salmon Glacier was gewoon magnifiek, de mooiste gletsjer die we tot nu toe in ons leven hebben gezien en in een schitterende omgeving, hoog in de bergen. Je ziet daar overal wel gletsjertjes, maar deze is heel erg mooi.

Toen we terug naar onze accommodatie reden, kwamen we een derde maal langs Fish Creek. Drie keer is scheepsrecht, dachten wij, dus nog maar een keer gaan kijken. En jawel hoor, we kwamen nog maar net aan lopen of we zagen al een beer recht voor ons in het midden van de rivier, vissend naar zalm. Nou kun je zeggen, jullie hebben al best veel beren in het wild gezien zo langzaamaan, maar toch is het heel anders een beer in actie te zien en ook zo dichtbij. Hij stoorde zich totaal niet aan de mensen die vanaf de brug die ze daar hebben gemaakt naar hem stonden te kijken, hij gedroeg zich gewoon zoals een beer zich gedraagt, holde door het water om vis te vangen, had jeuk aan zijn achterwerk en gebruikte een boom om zich te krabben en hing zowat in een struik om besjes te eten. Wat een schitterend gezicht en wat een geweldige dag weer!

's Avonds zijn we lekker gaan eten in het café van een hotel hier in de straat. Ik had eindelijk een heerlijk stuk zalm en Dré ging voor steak, maar wel met een kreeftenstaart erbij. We hadden allebei nog nooit kreeft gegeten. dus ik heb ook even geproefd. Yumm hoor!

Het is trouwens zo als je hier de grens over Alaska - en dus Amerika - in rijdt, je geen paspoortcontrole hebt, maar als je vanuit Alaska weer terug Canada in gaat wel. Je krijgt dan echt vragen gesteld als waar gaan jullie naartoe, waar verblijven jullie. hoe lang enz. en je moet je paspoort laten zien. We vroegen aan die douanier waarom de andere kant op niet wordt gecontroleerd, maar dat moesten we maar aan de Amerikaanse overheid vragen, daar wist ie geen antwoord op. Waarschijnlijk geen budget voor, schertste hij nog ;)

• 14 September 2015 - 11:09

Wim En Nel:

Ook deze dag was voor jullie weer meer dan gaaf.

Andre van Harte Gefeliciteerd wij nemen vanavond een borrel op je gezondheid.

Dit is wel een verjaardag die je niet snel zal vergeten.

Blijf genieten. gr.

• 14 September 2015 - 17:11

Latoya&Andre :

Namens André heel erg bedankt!

• 14 September 2015 - 18:16

Ron:

Wat een super dag weer, en dan ook nog jarig, een joekel van een gletsjer en weer een beer. Top dat die gewoon voor je langs struinen :-)

Veel plezier weer de volgende dag.

• 15 September 2015 - 00:56

Latoya&Andre :

Was zeker geweldig en zo blij dat we vol hebben gehouden!